اعمال‌قانون ۳۰۶۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۵ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۱ مهر ۱۴۰۳) پلمب واحد‌های صنفی شغل مزاحم و انبار‌های ضایعات متخلف در مشهد حفاری طولانی‌ترین مسیر قطار شهری مشهد به میدان امام علی (ع) رسید آغاز عملیات جمع‌آوری تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی از ۱۵ مهر ۱۴۰۳ مردم مشهد پس از وعده صادق ۲ | شادمانی مردم مشهد در پی حمله قدرتمندانه موشکی ایران به رژیم صهیونیستی + فیلم (۱۰ مهر ۱۴۰۳) تمام پرواز‌های فرودگاه مشهد لغو شد (۱۰ مهر ۱۴۰۳) خانه‌های تاریخی مشهد، آماده حضور علاقه‌مندان است تجمع ضدصهیونیستی کادر درمان مشهد در اعلام آمادگی اعزام به لبنان + فیلم (۱۰ مهر ۱۴۰۳) قدمت تونل تاریخی میدان ده دی تقریبا ۱۰۰ سال است تونل تاریخی در میدان ده‌دی مشهد آماده بازدید خواهد شد + فیلم گذری بر تاریخ و پیشینه روستایی بسیار قدیمی در شرق مشهد | ردپای قزاق‌ها در «پاوا» ایجاد و توسعه زیرساخت‌های رفاهی برای بانوان مشهدی در شورای ششم در شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ حدود ۱۶۰ میلیون سفر از طریق ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد انجام شده است برگزاری نشست «شناسایی رسانه‌های رسمی و غیررسمی فعال در حاشیه شهر و میزان ضریب نفوذ رسانه‌های مشهد در حاشیه شهر» بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی قطعات متروی مشهد نرخ‌نامه ۱۴۰۳ پارکینگ‌های طبقاتی روباز و دارای‌سقف در مشهد اعلام شد مدیریت شهری مشهد پای‌کار برگزاری شایسته دیدار تیم‌های ملی ایران و قطر است ترافیک پرحجم در میدان‌های جمهوری اسلامی و فلسطین و معابر منتهی به حرم امام‌رضا(ع) (۹ مهر ۱۴۰۳) پاسخی برای ممنوعیت چادر زدن در سطح شهر مشهد | شهرداری در بوستان غدیر میزبان زائران است ساخت جمعه بازار خودروی مشهد تا پایان دوره ششم مدیریت شهری فقر در اعتبارات حوزه آبخیزداری شهرستان مشهد
سرخط خبرها

واگن‌های خط «ال آرتی» قطار شهری مشهد، مهندسی معکوس و ملی می‌شود

  • کد خبر: ۷۱۷۷۲
  • ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
واگن‌های خط «ال آرتی» قطار شهری مشهد، مهندسی معکوس و ملی می‌شود
با همکاری شهرداری مشهد و گروه مپنا، واگن‌های خط «ال آرتی» قطار شهری، مهندسی معکوس و ملی می‌شود.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ از چند ماه پیش و البته با فشار بیشتر تحریم‌های بین المللی، مدیریت شهری مشهد به سمت بومی سازی قطعات مورد نیاز حمل ونقلی خود پیش رفت. پس از همکاری مشترک شهرداری مشهد و گروه مپنا در تولید اولین اتوبوس برقی ایرانی، حالا نوبت به بومی سازی یکی از مدل‌های واگن قطارشهری رسیده است.

 

البته فرایند بومی سازی یکی از مدل‌های واگن قطار شهری مربوط به سیستم مترویی توسط شرکت‌های داخلی و با همکاری شهرداری‌های مختلف کشور با محوریت تهران انجام شد و این مدل قطار ملی رونمایی شد، اما مدیریت شهری مشهد با قرارداد اولیه‌ای که با گروه مپنا به امضا رسانده، قرار است واگن ملی قطارشهری مدل ال آرتی را -که اینک این مدل قطار در خط یک بهره برداری می‌شود- بومی سازی کند و همان گونه که مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد هم اعلام کرده فرایند بومی سازی این مدل واگن به مراحلی پذیرفتنی رسیده است.


کیانوش کیامرز در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه ما برای خط یک قطار شهری خود که خط ال آرتی است، نیازمند ۶۰ واگن دیگر هستیم، اظهار کرد: ساخت این مدل واگن در برخی از کشور‌ها در حال انجام است، اما با توجه به تحریم‌ها امکان خرید آن‌ها وجود نداشت و البته با توجه به نیاز شهر مشهد به تأمین ناوگان، موضوع بومی سازی این مدل واگن در دستور کار مدیریت شهری مشهد قرار گرفت.


تولید واگن ملی با مهندسی معکوس

وی افزود: در همین زمینه، شهرداری مشهد قراردادی اولیه با گروه مپنا برای بومی سازی این مدل واگن‌ها به امضا رساند و تا به امروز چندین گام هم برای تولید این واگن برداشته شده است.
وی ادامه داد: ما برای اینکه کار به سرعت پیش برود، یک دستگاه بوژی واگن ال آرتی را به گروه مپنا تحویل دادیم و این گروه مراحل مهندسی معکوس را تا به امروز خوب پیش برده است. همچنین برخی از تجهیزات و لوازم یدکی را که شرکت قبلا از اروپا تهیه کرده بود برای انجام مراحل مهندسی معکوس به شرکت مپنا تحویل داده است.


در انتظار اعلام قیمت نهایی

کیامرز با بیان اینکه قطار ال آرتی جزو قطار‌های محدود در کشور است، اما با توجه به نیاز مشهد و شهر‌های دیگر نظیر شیراز، بومی سازی این مدل قطار لازم است، تصریح کرد: اکنون و با توجه به اقدامات انجام شده، مراحل مهندسی معکوس این قطار به جمع بندی رسیده است و ما منتظر هستیم تا قیمت نهایی را گروه مپنا به ما اعلام کند. پس از اعلام قیمت، لایحه را برای بستن قرارداد با درج زمان بندی انجام کار به شورا ارسال می‌کنیم.


وی در پاسخ به این سؤال که در صورت راه اندازی ۶ کیلومتر برنامه ریزی شده خط ۳، حجم مسافرگیری در خطوط یک و ۲ هم افزایش پیدا می‌کند، بنابراین کمبود موجود واگن در خط یک چگونه تأمین می‌شود، گفت: در صورتی که قرارداد ما با گروه مپنا نهایی و به مرحله تجاری سازی واگن برسد، احتمالا ۱.۵ سال زمان نیاز است که محصول به بهره برداری برسد و با توجه به اینکه همچنان در شرایط تحریم هم هستیم امکان خریداری وجود ندارد، اما باید گفت که ما در برخی ساعات پیک با مشکل مواجه هستیم و در صورت راه اندازی ۶ کیلومتر خط ۳ نیز حجم مسافرگیری و افزایش تعداد مسافر برای دیگر خطوط زیاد چشمگیر نیست.
کیامرز اضافه کرد: با توجه به اینکه افزایش ظرفیت خط ۳ پس از اضافه شدن دیگر فاز‌های این خط چند سال زمان می‌برد، تا آن موقع به طور قطع موضوع تأمین واگن خط یک نیز به سرانجام خود رسیده است.


وی درباره مشارکت شهرداری مشهد در موضوع واگن ملی که اخیرا در تهران رونمایی شده است نیز گفت: ۳ شرکت در حال ساخت این واگن هستند. این موضوع از طریق وزارت کشور و با مشارکت شهر‌های مترویی پیش می‌رود؛ بنابراین ما هم در این قرارداد مشارکت داریم و البته ساخت ۱۵۶ واگن هم مربوط به شهر مشهد است، اما براساس قراداد‌های این شرکت قرار است تا پایان سال ۱۵۰ دستگاه واگن مربوط به شهر تهران تولید شود تا پس از این مرحله نوبت به شهر مشهد و دیگر شهر‌های دارای اولویت برسد. مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد درباره آخرین وضعیت ساخت فاز اول خط ۳ مترو مشهد نیز گفت: در ۶ کیلومتر خط ۳ قطار شهری از میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) که اولویت اول ما در ساخت این خط مترویی است، مراحل ساخت ایستگاه‌ها مناسب است، اما در بخش تجهیزات به دنبال تأمین منابع مالی هستیم؛ زیرا قرارداد ما در این بخش یورویی است و از همین رو مشکلات خرید خارج از کشور وجود دارد.


وی افزود: در مجموع هسته مرکزی این خط ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دسترسی‌های جانبی و معماری نیز از پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی برخوردار است. در صورت تأمین مالی برای خرید تجهیزات، امیدواریم این بخش از خط ۳ مترو مشهد در اوایل سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->